7 Onze reizen - Lower Zambezi

Onze reizen - Lower Zambezi

18 oktober 2011

Na een heerlijke nacht onder de klamboe met zowaar een ventilator zijn we ruim voor de wake up call van 7 uur wakker...tegen die tijd zitten we al aan het ontbijt in een lege eetruimte. Michel brengt ons naar het vliegveld waar een wel heel klein vliegtuigje klaar staat, een BN 2a Islander. We zijn met 5 en daarnaast 2 piloten die vlak voor onze snufferd zitten.

Wel een bijzondere ervaring om praktisch in de cockpit te zitten in dit superlawaaierige en warme propellor vliegtuigje dat ook nogal bouncy is door de warmte. Bram is blij als hij na een half uur de Royal Strip ziet en we even later op de grond staan. Kort ritje naar Chongwe River Camp dat bij Kasanka River Camp hoort en waar we 1 nacht naar ge-upgraded zijn. Flossy heet ons welkom, waarschuwt vast even voor de olifant die naast de bar staat (daarom kunnen we nog niet naar onze tent) en er is lunch voor ons aan een tafeltje aan de rivier met...! ...vlak daarbij een strook groen waar uiteindelijk 5 hippo’s opklimmen en beginnen te grazen. Nu kan Bram zijn dag niet meer kapot!
Lekker even douchen…
Grote groep mensen maar we zitten gelukkig maar met nog 1 stel op de boot om 4 uur en varen langs de ‘huisnijlpaardenfamilie’ de rivier op.
Enorm brede rivier de Zambezi maar langs de ene kant is het heel ondiep en kunnen we niet dichterbij de kust, de andere kant is Zimbabwe en mogen we niet dichterbij. Wel veel olifanten en nijlpaarden met allemaal ver weg helaas. Vlak na een grote krokodil legt John aan voor de sunsetter en zet de stoelen op het eilandje om de olifanten beter te kunnen observeren. We lopen een stukje het eiland op maar John wordt opgeroepen met de mededeling dat er grote krokodillen op het eiland zijn gesignaleerd...iedereen begrijpt hoe snel wij terug op de boot zaten!
Enfin, beetje teleurstellende trip maar we houden het erop dat we reuze verwend zijn door de mooie tochten die we achter ons hebben. Diner met een man of 20 en lekker naar bed!

19 oktober 2011

Discussie bij het ontbijt is of de nijlpaarden voor de tenten vannacht aan het vechten waren of aan het paren...1 ding is zeker, ze maakten ongelooflijk veel herrie! 6 uur vertrekken met een Engels stel voor een game drive met een niet geïnteresseerde gids (hij zal de eerste en de laatste zijn die geen fooi krijgt) die bovendien ook nog een slechte chauffeur blijkt te zijn. Verduiveld weinig beesten te zien en voor vogels stopt hij niet. Prachtig grote boababs en mooie stukken met kleine meertjes.

Naast een paar grote mannetjes koedoe’s zijn een leeuwin met haar twee welpjes het hoogtepunt. Wat een koppie, helemaal een mini uitvoering van moeders en niet zoals een hondenpup die vaak heel anders uitgroeit. Ze zijn ongeveer een maand en mams is erg alert, maakt af en toe van die bewegingen richting ons en ook oogcontact...ze is duidelijk niet blij!
Na de lunch worden we, samen met Russel die voor een reisagentschap werkt en alles mag uitproberen,naar Kasaka River Lodge gebracht en daar voelen we meteen een andere sfeer heersen. We ontmoeten Yvonne weer die hier manager is en samen met Bram heeft zitten zijn in de Islander toen we invlogen. We zijn de enige 3 gasten dus dat is lekker rustig in deze warmte. We besluiten nog een keer een boottocht te doen want het gaat hier per slot van rekening om de Zambezi! Samen met Nobby de gids op de boot en die heeft het heel goed begrepen wat wij fijn vinden.
Oeverloos blijven we kijken naar een groep olifanten op 2 meter van ons in het riet, zich totaal niet aan ons storend, met op de achtergrond het blije hippo geluid. Buffels komen bijna angstaanjagend dichterbij en zelfs zo dat ze de lage boot in zouden kunnen stappen (doen het gelukkig niet!).
Sunsetter op het water en de motor uit terugdrijvend naar de lodge.
Heerlijk! Borrelen en eten met Yvonne en Russell wat heel gezellig is en we voor de eerste keer pas om 11 uur naar bed gaan...
20 oktober 2011

Valt een beetje tegen zo’n korte nacht maar doordat de tent lekker doorwaaide en het dus een goede slaaptemperatuur was schieten we snel in de kleren voor een ontbijtje. Gamedrive lekker weer met Nobby en weer samen! Van hieruit is het ongeveer een half uur rijden naar het park door het GMA (Game Managers Area) waar toch ook zeker al het een en ander te zien is. Geen kat te bekennen maar een veel impala’s, waterbokken, koedoe’s en olifanten aan en door het water.

Ook de vogels laten zich van zich spreken en Nobby laat een mooi stuk van het park zien wat weer heel anders is met de oudste baobab van het park (2000 jaar).
Terug voor lunch en siesta en ondertussen zijn nieuwe gasten gearriveerd en zijn we met 14 personen....haha, niemand gaat voor de gamedrive, sommigen vinden het er te warm voor(het is vandaag ook werkelijk warm om naar van te worden), dus we zitten weer samen met Nobby in de auto! Weer een heel ander stuk van het park met een ander voorkomen maar al snel zijn de pootjebadende groep olifanten weer in het vizier.
En dit wordt onze uitsmijter; het lijkt wel of ze een afscheidsfeestje georganiseerd hebben! 18 om ons heen met kleintjes er tussen door en zelfs de enorme stier lijkt zich niet aan ons te storen. We genieten en na hun langzame trek verder pakken we gelijk onze sunsetter bij de zonsondergang.
Een stuk verder op dient zich een volgende groep olifanten alweer aan en we voelen ons zeer bevoordeeld zo je biertje te mogen drinken! Je zal niet meegegaan zijn omdat het te warm is....

’s Avonds met 14 aan tafel waarvan er toch zeker de helft heeel graag vertelt over hoe reislustig en ervaren ze zijn...we zitten gelukkig aan het uiteinde en blijven samen over (wij hoeven morgen immers niet om 5 uur op!).

21 oktober 2011

Toch weer vroeg wakker, is ook niet zoveel afgekoeld vannacht dus je zwemt vanzelf je bed uit...Rustig ingepakt, gedouched en ontbijten. De chef heeft op ons verzoek zelfs een paar eieren gebakken en we zitten heerlijk met uitzicht op olifanten aan de overkant van de rivier en de bavianen die appels proberen te pikken van de ontbijttafel!

Er wacht ons een lange dag...9.50 korte vlucht naar Lusaka.
En dan pas na middernacht(12 uur wachten, deels in een winkelcentrum) met vertraging richting Nairobi...we lijken de aansluiting te gaan missen naar Amsterdam maar in het kwartier dat we hebben lukt het over te stappen (was wel makkelijker geweest als ze de gate hadden gemeld)... Je moet er wat voor over hebben maar dat was het absoluut waard! Bram heeft het al over een volgende safari...kuddes volgen, grote trek...?

Doodmoe en 31 uur later zien we Niels en Elina ons opwachten op Schiphol….heerlijk! De bagage heeft de snelle overstap niet gehaald maar wordt 2 dagen later, met hele gorillastokken, keurig thuis afgeleverd.