7 Onze reizen - Arequipa

Onze reizen - Arequipa

26 januari 2009

Om 5 uur worden we opgehaald door een taxi voor Schiphol en zijn daar keurig om 6 uur aanwezig. Koffers ingechecked (44,6 kg) en broodje gegeten. In het vliegtuig hebben we werkelijk riante plaatsen met bijna genant veel beenruimte. Bij aankomst in Lima (even op de groene knop duwen bij de douane om te kijken of je het land in mag zonder al je spullen uit te hoeven pakken…) staat de chauffeur al klaar om ons naar hotel Antigua Miraflores te brengen. Leuk koloniaal hotel (40 minuten van vliegveld!) en heerlijk geslapen! Ook gemakkelijk zou het Costa del Sol Ramada hotel geweest zijn dat recht tegenover de uitgang van de aankomsthal ligt….

27 januari 2009

Na het ontbijt worden we weer opgehaald voor de transfer naar het vliegveld – vlucht naar Arequipa ( 1.25 uur). Vertrekbelasting $6,50 pp. Bram ijkt zijn horloge op 2300 meter in Arequipa. We worden opgehaald en naar ons hotel Casa Arequipa gebracht. Daar werden we geupgrade van de Andean Room (te klein naar de zin van de receptioniste) naar de library room. Een mooie kamer maar het bed blijkt ‘s nachts echt te klein. ’s Middags zijn we naar uitkijkpunt de mirador van Yanahuara gelopen. Het uitzicht valt wat tegen door de vele gebouwen eromheen, het is ook wat te heiig om de vulkanen (vooral Misti) te zien.

Opvallend zijn de twee dubbeldek bussen met toeristen op het open dek. Daarna afgezakt naar Plaza de Armas, ca. 10 minuten lopen van het hotel en daar hebben we geweldig op een van de balcony’s een biertje gedronken en genoten van de bezigheden op het plein.
’s Avonds gegeten bij de Italiaan Sambambaia’s bijna om de hoek (pizza en lasagna, bier voor 60 sol incl. fooi). Dit wordt als duur aangemerkt in het hotel maar we waren te moe om terug te gaan naar Casa San Francisco waar de leuke tentjes zitten. Afgeraden werd om op de balcony’s op de Plaza te eten, het eten zou daar tegenvallen…? Een biertje kost 5 sol, afhankelijk van waar krijg je dan een klein flesje of een lel van 620ml! Menu’s in de tentjes langs de weg worden al aangeboden voor 2,50 sol. Onduidelijk is wanneer de tax er wel of niet inzit. Taxichauffeurs verwachten geen fooi, horeca is zeer tevreden met 10% van bestede bedrag.

28 januari 2009

Toch nog wel lekker geslapen in een te smal en te kort bed en rond half zeven toch echt wakker. Heerlijk ontbeten en te voet op pad (en niet zoals de meeste toeristen in dit hotel blijkbaar doen per taxi). Weer richting het grote plein maar de kathedraal is nog dicht, dachten we, dus op naar het museum van Juanita. Juanita is weg voor conservering en het is verplicht de volgorde aan te houden van 20 minuten film van National Geographic en daarna achter de gids aan door het museum. Niet Brams pakkie an dus we besluiten de mummies te laten voor wat ze zijn. Gelopen naar Iglesia Domingo, eenvoudige maar mooie kerk. Door naar La Compania, met prachtig beelhouwwerk met bloemen op de buitengevel maar van binnen een beetje teveel bladgoud.

De kathedraal bleek wel al open te zijn alleen moest je als toerist door een bepaalde deur en mocht je niet door de zijflankdeuren. Beetje verwarrend aangegeven dus gelukkig zijn we gewoon naar binnen gegaan. Elk half uur wordt er door een priester een zegen uitgesproken, soort van kortste missen die we ooit gezien hebben.
Lekker op ons terrasje op de balcony gaan zitten, zelfde tafeltje, aan de coca thee. Grote glazen…en het is blijkbaar toch de bedoeling dat je het drinkt met de bladeren erin…
Daar ook roasted porc gegeten en toen ‘de rest van Arequipa’ ging eten naar het Monasterio de Santa Catalina getogen waar het perfect rustig was. Mooi klooster, wat moeten die nonnen een mooi leven gehad hebben daar.
Via San Francisco kerk en klooster (was dicht ondanks openingstijd) terug gelopen naar Plaza des Armas, de supermarkt, voor coca thee en snoepjes en natuurlijk een koud biertje voor op de kamer.
Lekker zitten lezen voor de uitstap naar Colca Canyon morgen en de voeten een moment voor mocona gegeven… ’s Avonds een taxi naar de Plaza genomen (3 sol) en de Calle San Francisco verkend. Uitgerekend in het restaurantje waar we leuk dachten te kunnen eten op de patio zaten de lawaaierige Amerikanen uit het hotel. Uiteindelijk toch maar gedaan en er kwam een bandje spelen dus geen gesprek mogelijk met hen… Voor het eerst Alpaca gegeten, lekker, dat smaakt een beetje naar kalfsvlees.