7 Onze reizen - Southbound

Onze reizen - Southbound

Zondag 3 november 2013 :

Om kwart over vier leggen we aan in Vardø waar ons aangeraden wordt het Vardøhus Fortress te bezoeken uit 1738...we zien ervan af, het is werkelijk pikdonker al vanaf half 3!

De kust is hier ook niet echt spannend, beetje veel van hetzelfde en vreselijk veel wind op de dekken buiten. Om half 10 toch maar weer naar buiten voor toch wel een mooie boog noorderlicht maar binnen een uur ben je echt klaar om met steenkoude handen en neus weer naar binnen te gaan.
Maandag 4 november 2013 :

Licht aan buiten, eruit! Het is helder vandaag maar wel weer veel wind. Bram zijn dode kat waait bijna van de camera en ook met foto's nemen is het verdekt opstellen tegen teveel schudden. We zitten nu southbound en passeren de Kong Harald die noordwaarts vaart. Elke keer als we een andere boot uit de Hurtigrutenvloot (11) kruisen wordt er 3x getoeterd...gelukkig niet ‘s nachts!

Na heel even Honningsvåg en Havøsund wordt er om 11.15 aangelegd in Hammerfest, de meest noordelijke stad van de wereld. Leuk dat we ook de meest zuidelijke hebben gedaan, Ushaia in Argentinië, 4 jaar geleden. Daar was het een hele andere temperatuur....
Hammerfest is niet zo groot en we besluiten eerst naar Salen te gaan, voor het uitzicht over de stad. We komen het bord zigzag path tegen en met alleen een jong Duits stel in ons kielzog beginnen we aan de klim. Snel weten we waarom niemand dit waarschijnlijk doet, kan of wil doen...Het stijgt snel en is gewoon een soort rivier van ijs, spekglad. De gestrooide kiezeltjes houden na een meter of 50 op... Behoorlijk inspannende klim die wel beloond wordt met een mooi zicht over Hammerfest en zijn fjord waarna we snel weer naar beneden moeten want om kwart voor 1 vaart de trol weer verder!
Nog even gedacht dat er vast wel een andere weg, bijvoorbeeld voor auto's naar beneden is (keep dreaming, die gaat de andere kant op en is ook 1 brok ijs) dus zigzag weer naar beneden. Denk je toch halverwege dat het niet binnen de tijd gaat lukken en dat het volgende probleem dan wordt, waar kom ik weer aan boord! Bram besluit te gaan zitten en naar beneden te glijden...hij haalt me zelfs in!
We hebben nog een kwartier over en de vinomonopolet blijkt bijna naast de boot te liggen dus nog maar even een Lindemans scoren en een echte cola zero in plaats van die vieze pepsi aan boord die we weigeren te drinken.
Lunch wel verdiend roept het sympathieke Engelse echtpaar en het Nederlandse stel van 78 en 85 hebben ons zien klimmen (niet wetende dat wij het waren) en voor gek verklaard... Tja, die kerk staat toch op elke foto toch, dus niet zo erg dat we die gemist hebben!
De wind steekt op en het lijkt te regenen dus na nog wat filmen en een boek gaan we even onder zeil voor het diner omdat vanavond het middernacht concert in de Arctische Kathedraal in Tromsø op het programma staat en ik met een excursie voor mij alleen heb geboekt morgenochtend om kwart over acht (Bram heeft geen zin in een bus). Daarbij zitten we bijna in 'het centrum' van het noorderlicht dus wellicht staan we vanavond en vannacht nog regelmatig op het dek!

Dinsdag 5 november 2013 :

Gisteravond bewolkt dus geen noorderlicht... Het middernachtconcert was mooi. Niet te lang en wel afwisselend. Van Grieg tot folkesong en Ave Maria met een organist/pianist, sopraan en celliste. Half twee terug en bedden uitklappen, wekker om half 8!
Douchen, ontbijten en ik in de bus voor een uitstap over Vesterålen, van Harstad naar Sortland, waar we de Trollfjord weer oppikken.
We beginnen met een rondrit door Harstad met vervolgens een bezoek aan de Trondenes Kerk en historisch centrum. Toen deze kerk gebouwd werd (1250) was dit het belangrijkste Roomskatholieke-kerkgebouw van Noord-Noorwegen. In de kerk is een korte dienst, 9 minuten (hebben we maar 1 keer eerder meegemaakt, elk half uur een dienst van 10 minuten en mensen die in en uit lopen, Quito?). Kerkje zelf is op een bepaalde manier sober maar ook zeer mooi tegelijk 'ingericht' met mooie schilderingen en houten beelden. In een meertje tegenover de kerk werden de eerste christenen gedoopt in 999...zal wel berekoud geweest zijn..

Het historisch centrum geeft een overzicht van de bouw van de kerk, de voorloper van de kerk (in hout) en opgravingen in de omgeving. Boven is een expositie over Noorwegen ten tijde van WOII. Het Adolf-kanon laten we even links liggen...gelukkig, toch niet zo mijn ding.
We rijden door Hinnøya Island langs prachtige fjorden, steile rotsen en grootschalige landbouwgronden die je hier in Noorwegen niet zoveel tegenkomt langs de kust. Heel apart vinden ze hier de aardbeienstreek waar de vruchten pas in augustus rijp zijn en dan zo zoet zijn dat je ze niet met suiker hoeft te eten! Hier valt ook pas goed op dat elk dak voorzien is van een ladder. Er is een Noorse wet die schoorsteenvegers verbiedt schoorstenen te vegen als er geen ladder op ligt...(deze foto is trouwens uit Bergen)
We rijden de ferry op waarmee het Gullesfjord wordt overgestoken,, van Refsnes naar Flesnes, en op de ferry worden thee, koffie en Noorse hapjes geserveerd.
Langs Sigerfjord rijden we door naar Sortland waar de Hurtigruten ons reeds begroet als (goed getimed door de chauffeur) we boven op de brug staan en Bram onder ons doorvaart.
3 keer toeteren van de boot, gevolgd door 3 keer van de bus (grappig effect) en we ronden onze toer af in de regen in Sortland. Zie pas later dat Bram op dek 6 de bus stond te filmen...
Afvaart in Sortland om 1 uur dus lekker meteen aan de lunch (oh, die toetjes! Mogen thuis wel aan de lijn!).
Om 14.15 leggen we aan in Stockmarknes waar precies tegenover de boot het Hurtigrutenmuseet is met de geschiedenis in beeld en alle modellen die er bestaan hebben. Goed en duidelijk ingericht en niet teveel informatie.
Lolletje met Engelsen die het een beetje gehad hebben met 'foto-opscheppers' op de boot die steeds het mooiste noorderlicht hebben gezien als de rest sliep...er wordt een dvd vertoond en daar maken ze foto's van...zelfs het knulligste cameraatje maakt de meest overdonderende beelden in alle kleuren! Het blijkt heel verleidelijk...
Het is alweer donker als we door de Trollenfjord varen...jammer...op de heenweg ook alleen maar in de schijnwerper gezien. Dat is het nadeel van een aanbiedingsreis buiten het seizoen natuurlijk. En dan valt het nu nog mee, pfff, in half Noorwegen is het vanaf half november tot eind januari gewoon niet meer licht... Gids vanochtend vertelde dat zij het daar erg zwaar mee had en praktisch depressief werd. Oplossing hiervoor is voor de 'daylightlamp' te gaan zitten of die op te stellen op je bureau of in de keuken. Ze zegt dat zij er heel erg mee gebaat is maar als ik haar zo hoor praten in het licht vermoed ik dat sommige mensen al depressief worden van haar toon...
Kolonistje spelen in de cafetaria want alleen daar is precies 1 tafel waar het op past...daarna lezen in de hut want boven warmt het alweer aardig op. Wordt vanavond een vroegertje peins ik...

Woensdag 6 november 2013 :

Veel varen maar vandaag in de regen valt dat natuurlijk niet verkeerd en moet je er niet aan denken leuk een stad te voet te gaan bezoeken. Duidelijk is wel dat op de Southboundroute je veel minder stops tijdens de dag maakt waarvan je denkt, leuk! Als het even kan gaan we het dek op!

De vaarroute vandaag loopt van Ørnes, over de poolcirkel naar Nesna en Sandnessjøn. Net voorbij Sandnessjøn liggen de zeven zusters, ‘de syv søstre’. Deze bergenreeks wordt gevormd door 6 kleine gletjers en reiken tot 1106 meter boven zeeniveau. Geliefd voor wandelaars voor het uitzicht.
De poolcirkel wordt in het licht gepasseerd en het ritueel met de ijsblokjes kan weer beginnen. Wij houden ons eigen ritueel wel op dek 6 met onze Hurtigrutenbeker met warme koffie en thee!
We maken vandaag alleen een kleine wandeling door Brønnøysund maar van dit soort dorpjes met lintbebouwing kan je nou niet echt lyrisch worden.
Aangekondigd wordt dat we langs Torghatten varen, de bekende berg met een gat in het midden maar tegen de tijd dat we daar aankomen is het al...juist, donker.
De mooie fjorddoorgangen zijn helaas weer 's nachts gemaakt en zo wordt de terugreis voor ons toch een beetje te passief. Je komt overigens wel aan je boeken toe!

Donderdag 7 november 2013 :

's Morgens vroeg liggen we in Trondheim van 7 tot 10 uur maar deze stad hebben we al ruimschoots op de heenreis bekeken en het weer lokt niet erg om de trip nog een keer te doen. Een aantal gasten stapt hier af om terug naar huis te vliegen. Wij speuren nog maar eens naar andere vogels behalve meeuwen...Bram is toch als vogelaar benoemd haha.

Het wordt een hele dag varen en de eerste stop is in Kristiansund en duurt maar een half uur. Bovendien is het donker...overigens wel een verademing dat de dag elke dag meer naar het zuiden weer wat langer duurt!

Vrijdag 8 november 2013 :

Rustig dagje vandaag de laatste dag...maar het weer lijkt zich daar niet op aan te passen na een onstuimige nacht met pittige klappen op de golven. Gisteravond 1 rugzak ingepakt en nu de tweede, ontbijten en rugzakken bij de lift. Op dek 8 door de ondertussen toch wel erg vuile ramen naar buiten zitten kijken met een boek onder handbereik. Het breekt wat open en op een toch wel weer heel apart stuk fjord in de omgeving van Florø breekt zelfs de zon heel voorzichtig even door.

Laatste lunch en nog een uurtje varen tot Bergen. Vlotte bootafgang omdat er natuurlijk niet veel mensen aan boord zijn en we lopen naar ons hotel in Bergen, 5 minuten van de haven. Begint te regenen maar we zijn net op tijd binnen voor het echt gaat hozen. Bergen's sterke punt...nat!
We halen een broodje en wat kaas en hebben zo met de overgebleven wijn een prima avondmaal op de kamer.

Zaterdag 9 november 2013 :

Lekker uitgeslapen en ontbijt hangt weer aan de deur. Gordijnen open...lijkt droog! We lopen naar het Aquarium op het puntje van het schiereiland en we zijn niet de enigen! Dit is duidelijk het familie-uitje in het weekend, wat een kinderen! Maakt het wel heel gezellig en vrolijk...

Mooi ruim opgezet en enorm veel aquaria met zowel ‘Rode zee bevolking’ als grote bakken met de Noorse bewoners. Nog even een zeeleeuwenshow en ook komen we onze grote vrienden nog tegen...
Lunchen in het wokrestaurant vlakbij het hotel voor een zacht prijsje, met rugzakken op naar de bushalte richting vliegveld. Vlotte vlucht van 1 ½ uur en landen in de stromende regen. Ik wacht op de rugzakken en Bram haalt de tank die het gelukkig gewoon doet. Het blijft tot thuiskomst met bakken uit de lucht vallen. Welkom thuis! Gelukkig hebben de buren lekker de verwarming aangezet, kou hebben we genoeg gehad!