7 Onze reizen - Uit Bhutan

Onze reizen - Uit Bhutan

Vrijdag 1 maart 2013

Om half 6 pikken Nima en Ganesh ons op bij het heerlijke laatste hotel in Bhutan voor de vlucht om 8 uur naar Kathmandu. Zeer voorspoedige vlucht met Drukair over en langs het hoogste gebergte van de wereld, met recht het dak van de wereld.

Onze snelle bandenomlegger van weleer staat weer klaar om ons terug naar Nirvana Garden te brengen waar we al om half 10 op de kamer kunnen. De temperatuur is een stuk hoger dan een paar weken geleden toen we hier begonnen en we gooien lekker de balkondeur open. Eerst maar even de dag goed beginnen met een vroege lunch bij Mitho en daarna nemen we een taxi naar Pashupatinath (ben het onderhandelen in Bhutan niet verleerd alhoewel dat daar bijna nergens hoeft) gelegen aan de heilige Bagmati rivier met de oudste hindoe tempel van Kathmandu gewijd aan Shiva en de lokale god Lord Pashupathinath. De tempel mag alleen bezocht worden door hindoes. De tempel bevindt zich buiten het centrum van Kathmandu en ligt aan de Bagmati rivier. Deze rivier is in Nepal net zo heilig als de Ganges in India. De rivier is ernstig vervuild, maar de gelovigen trekken zich hier niks van aan, ze wassen zich en drinken uit deze rivier. Op elk tijdstip van de dag worden hier gelovigen gecremeerd op de traditionele manier. Door de ligging aan de Bagmati is de Pashupatinath tempel de belangrijkste en heiligste hindoetempel van Nepal.
Er schijnt een wandelpad te zijn naar de grote stoepa van Bodnath maar dat blijkt oude informatie. Vanaf de helling in Pashupatinath zien we hem duidelijk staan maar het gebied ertussen is zo volgebouwd dat het pad verdwenen is en we wel een heel alternatieve route nemen. De weg vragen wordt dan meteen moeilijk want eigenlijk spreekt niemand in dit stuk Engels. Maar we vinden het natuurlijk uiteindelijk toch en lopen in de massa mee linksom de stoepa. Er is net een festival geweest dus hij is keurig schoon en de vlaggen zijn vernieuwd. Het is knap van de warme en we strijken neer op een dakterras onder een parasol voor een lassi met zicht op het gedoe rond en op de stoepa.
We zijn bekaf en nemen een taxi terug naar het hotel om lekker in het zonnetje op ons balkon te lezen. Eten bij Mitho en vroeg naar bed (toch geen elektriciteit om te lezen).

Zaterdag 2 maart 2013

Om 3 uur worden we pas opgepikt voor de vlucht naar huis dus vanochtend lekker uitslapen, rustig aan, ontbijten en op zoek naar wat laatste souvenirs met name voor de kinderen. Rugzakken inpakken en niemand raadt natuurlijk waar we gegeten hebben… Rumoerige vlucht terug met onopgevoede kinderen rond ons. Na een relatieve korte stop in Dubai moeten we ook nog een tankstop in Bulgarije maken vanwege de wind tegen. Hebben we echt nog nooit meegemaakt! Heerlijk dat Lars en Anil ons opwachten op Schiphol als we daar eindelijk om 5 uur ’s ochtends landen. Beetje jammer dat bij thuiskomst onze cv kapot blijkt te zijn…het is net Bhutan…graadje of 8 in huis… Oost, west, thuis best!