7 Onze reizen - Sapa

Onze reizen - Sapa

24 maart 2012

Keurig staan ze klaar onder een groot bord buiten het station, de transfer naar het Sapa Summit hotel, uurtje rijden de bergen in. Het is fris hier en de temperatuur daalt naarmate we dichterbij Sapa komen en de wolken inrijden. Ontbijt in een zeer koud restaurant en om half 10 verzamelen voor de trekking door de verschillende dorpjes van Hmong en Zdai. Lange wandeling maar met prachtige vergezichten en gelukkig is de mist opgetrokken. Onze gids Ping is werkelijk een schatje en er lopen nog 3 dames en een baby van 3 maanden met ons mee. Privetourtje dus, de dames willen graag wat verkopen aan het eind meldt Ping, dat zijn de enige verdiensten voor de Hmong vrouwen. Het heeft gisteren flink geregend en sommige steile paadjes zijn echt heel glibberig maar het hoogtepunt letterlijk en figuurlijk voor Bram wordt de nieuwe betonnen brug die echter geen leuningen heeft. Voor geen goud gaat hij er over heen en we overtuigen Ping en de dames dat we onderlangs moeten. Ping draagt Bram zijn camera met statief en de dames helpen hem over het smalle, zeer glibberige, zeer natte paadje wat je geen paadje mag noemen. Lastige klim naar de hoogte van de brug maar we geraken aan de overkant. Een beetje verder wacht de lunch aan de rivier, na nog een bewegende hangbrug. Maar deze heeft leuningen en Bram marcheert er gewoon overheen...

Ping geeft haar 3 maanden oude zoon (door haar schoonmoeder naar de rivier gebracht) de borst en er wordt een groep aan ons toegevoegd die ’s ochtends te laat waren met de bus waardoor we lekker samen liepen. Mooie wandeling naar Ta Van waar onze homestay is. Ping laat het huis zien...totaal niet wat we verwacht hadden. Het huis bestaat uit een grote centrale ruimte met een twintigtal bedden in (jongens en meisjes dienen gescheiden te slapen) en er slapen vanavond 18 personen! Dit is niet wat wij willen en ook niet met achttien toeristen ’s avonds eten en kaarten...dit is geen homestay. Ping belt het hotel en regelt voor ons 2 brommers (jaja, Bram gaat zelfs achterop). We moeten de brommers en het diner betalen maar de kamer wordt geregeld (tot op dit moment, wie weet wat ons wacht als we uitchecken) en we worden keurig terug gebracht naar Sapa voor 120.000 dong. Prima kamer gekregen en de berg af het dorp in gelopen naar een terrasje voor de borrel en daar hebben we daarna binnen gegeten want het koelt hier enorm af. Op straffe van 50% boete bij een droppie nog een biertje voor de helft van de prijs van in het hotel gekocht en ze waarschuwde ons zelfs voor de controle haha. Mr. Cham van Camillia hotel in Hanoi een mailtje gestuurd over onze teleurstelling en vroeg naar bed. We hadden verwacht dat het bed zou instorten vannacht maar afgezien van ettelijke malen uitval van de electriciteit gebeurde er verder niets vreemds...behalve dat je hier het raam openzet ipv de airco aan...
25 maart 2012

Om half 7 in het restaurant voor het ontbijt, geen ontbijt te bekennen en we moeten om 7 uur klaar staan. Komt mondjesmaat binnen maar ach, de bus blijkt toch pas om kwart voor 8 te vertrekken... het maakt ons niets uit want het stroomt werkelijk van de regen. Grote stromen komen over de weg de berg afzetten en zicht nul! We hadden er eigenlijk niet op gerekend dat het 2 uur rijden was naar Bac Ha voor de zondagmarkt maar op dit moment kan het alleen maar beter worden weertechnisch gezien. Dat wordt het gelukkig ook! Een tussenstop in Lao Cai om de bagage te droppen van de mensen die vannacht de trein hebben naar Hanoi en daar is het al droog. Om half 11 zijn we op de kleurrijke zondagmarkt van Bac Ha waar alle minderheden uit de bergen naar toe komen om te handelen, kopen en verkopen, eten en drinken. Wat een bont gezelschap, je kijkt werkelijk je ogen uit. Vooral naar de vrouwen die bijna allemaal traditioneel gekleed zijn en dan per stam anders. Zoveel dingen te koop waarvan je geen idee hebt wat het is en het waarschijnlijk ook niet wil weten. Waterbuffels, zwijntjes, hondjes, ratten, kippen en (eenden)-kuikens, alles brult en piept door elkaar heen, behalve de koppen van de varkens die al geslacht zijn en op de hoeken van de tafels liggen voor de verkoop... Matige lunch in wat wij een vreetschuur noemen, bomvol toeristen en hoppa weer in de bus terug naar Lao Cai met een wandelingetje tussendoor in het dorp van de flower-Hmong...werkelijk een toeristische poppenkast, vreselijk! Bij Lao Cai naar de tempel van de Chinese boeddha waar een werkelijk bizarre dienst aan de gang is maar vanaf het terrein van de tempel heb je uitzicht op China aan de andere kant van de rivier. Konden niet even 1 voet in China zetten voor de vlag thuis op de kaart haha...

Terug naar het hotel in Sapa en diner (9 menu’s om uit te kiezen en echt prima) in het restaurant beneden. Snel onder het dekbed want deze berg ligt alweer in de wolken en de temperatuur zakt snel!

26 maart 2012

Pas om 9 uur verzamelen voor een kleine trekking van 3 uur dus uitslapen! (pfff, 6.10 wakker). Deze trekking die je meer een wandeling berg af langs souvenirs winkeltjes van de Hmong naar de waterval beneden waar een echte authentieke (---: dansshow wordt opgevoerd en daarna mag je de berg weer opklimmen, is werkelijk de aanfluiting van deze tour! We drinken nog wat op een terrasje in het dorp en klimmen naar het hotel voor de lunch om 1 uur. Weer naar het dorp afgedaald en aan de koffie en thee mensen zitten kijken en twee opium rookpotjes gekocht. Niet dat we van plan zijn daarmee te beginnen... We worden geacht om 4 uur te gaan voor het diner maar terwijl iedereen weer het menu zit te happen nemen wij twee sandwiches on the go voor in de trein mee. De bus gaat al om 5 uur (trein om 9 uur) voor een uurtje naar Lao Cai dus hebben we daar ruim tijd wat gebakken noodles te eten op een van de terrasjes die we al gezien hebben voor het station. Daarbij is het daar een aantal graden warmer dan hier in Sapa wat een stuk hoger ligt (3100 meter). Nachttrein naar Hanoi en morgenochtend de transfer naar Haipong voor de afsluitende cruise in Halong Bay en naar Cat Ba Island.